mycket mer fitness

Här börjar min resa mot fitness och bodybuildingens stora scen. Det är en lång väg att gå och jag kommer älska varje steg jag tar.

Nattjobb + Forskning

Kategori: Allmänt

Fick hoppa in extra inatt. Sitta vak på Geriatriska B. Jag hade bunkrat upp med 500g kvarg, fun light och en matlåda med kyckling och ris. Jag var redo! Men, dels berättade en av sjuksköterskorna att när man jobbar natt så ska man försöka äta så tidigt på natten som möjligt och så sent eftersom det är kroppens naturliga matvanor. Den behöver sina fastatider. Jag har även läst att kroppen gärna drar ner på förbränningen under natten vilket gör att du gärna lagrar in mer fett om du äter då. Jag har ingen vetenskaplig evidens på detta dock. Jag åt endast 250g kvarg under denna natt. PIZZAN som var min middag under kvällen höll mig mätt tom 15.00 när jag gick upp ur sängen ;) 
 
Gymmet idag bjuder på ben och mage. Lätt framsida och tung baksida. Förmodligen 100rep benpress till framsidan. Ska nog öka upp vikterna idag och köra riktigt hårt, det behövs! 
 
Forskandet i EAA och WHEY, alltså kosttillskott i form av protein, går bra. Det är stora och tunga artiklar att ta sig igenom men eftersom jag tycker det är intressant så är det inte så farligt jobbigt!
Det jag funnit hittils är kort att: 
 
Det finns bevisad effekt att WHEY/EAA före och efter träning ger en ökad mängd myofebrill hypertrofi (fettfri muskelmassa) hos unga män både i typ 1 och 2 muskler. Man kan även se att äldre män kräver större doser av WHEY/EAA, framförallt leucine, för att få samma effekt. Ett intag av WHEY/EAA har även visat sig öka musklernas återhämtning och minska ömhet. WHEY/EAA kombinerat med snabba kolhydrater förbättrar återhämtandet. 
 
Kvalitetsprotein som WHEY, stimulerar effektivt proteinsyntesen i musklerna under vila som svar till fyskisk träning (gym). Den viktigaste delen i proteinet är den stora mängden BCAA då de efterliknar en mTOR signalering precis som whey/protein. 
 
Oavsett arv/gener så så finns det en positiv effekt träning och intag av WHEY/EAA, då en förbättrad återhämtning  gör att vi kan öka träningsvolymen. Ökad träningsvolym endast kan även den öka muskelhypertrofi. 
 
EAA/WHEY har visats ha störst effekt vid intag precis före och direkt efter träning. Anledningen till detta är att det har visat sig vara en ökad cirkulation av blod till musklerna = mer näring.
 
Det har även visat en ökad muskeltillväxt vid intag av Casein (långsamt protein) innan en längre period av fasta (sänggående).
 
Detta är vad jag har att bjuda på just nu. Mer kommer. 
 

Kommentarer


Kommentera inlägget här: